ArvebroMörck

allehanda åsikter om utbildningspolitik, familjepolitik, feminism, liberalism, sociallism, snällism och annat som kan vara värt att tycka om. Det finns de som känner oss och menar att vi är ganska lika och för att facilitera sammanblandning tycker vi att det är enklare att skapa en gemensam blogg istället för två olika

Share

Monday, May 22, 2006

Kvalitet kan bara garanteras av konkurrens

På DN:s ledarsida kunde man i helgen läsa följande rubrik: Låt oss ta den farliga debatten. Handlade artikeln om hur ett gäng lallande troll kunde vinna schlager-EM, eller varför kvällspressens krönikörer lallade när de i förra veckan hängde ut Tre kronors förbundskapten som en idiot för att sedan plötsligt kalla honom för geni?

Nej, det var något i våra ögon betydligt mer intressant än så, artikeln skulle handla om kvalitetsproblemen i dagens högskoleutbildning. Men tyvärr blev det en ganska tunn soppa som någon på ledarredaktionen kokade ihop på Gunnar Wetterbergs debattskrift.

Gunnar Wetterbergs lilla debattskrift är som vanligt läsvärd, dock något hafsig och tyvärr inte så nytänkande som DN försöker påskina. Wetterberg och därmed DN uppehåller sig dessutom mest vid gymnasieskolan vilket också till exempel Frankely speaking helt riktigt påpekar. Wetterberg borde istället föreslå följande:

• Sprid statens forskningsresurser, de så kallade fakultetsanslagen, och utsätt universiteten för en faktisk konkurrens. Eftersom externa forskningsfinansiärer nästan alltid kräver motfinansiering från lärosätena innebär dagens fakultetsanslag att mer går till dem som redan har. Ända sättet att få veta om de gamla universiteten faktiskt är värda så mycket externa forskningsmedel är att sprida fakultetsanslagen till fler, så att man kan konkurrera om de externa forskningsmedlen på lika villkor.
• Skapa ett hållbart finansieringssystem för grundutbildningen som bygger på faktiska kostnader och inte på uppskattningar gjorda för tjugo år sedan. Hitta nya former för att dimensionera utbildningsvolymen på ett nationellt plan.
• Öka möjligheterna för lärosäten att kommersialisera forskningsresultat genom att slopa det så kallade lärarundantaget och öka möjligheterna för lärosätena att bilda holdingbolag.

Det är med DN:s ledarsida som med de gamla universiteten: Har man bara en gång kvalificerat sig för klubben, kan kan man producera vad som helst och ändå få det publicerat.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Google
Bloggtoppen.se Reggad på Commo.se BlogRankers.com