ArvebroMörck

allehanda åsikter om utbildningspolitik, familjepolitik, feminism, liberalism, sociallism, snällism och annat som kan vara värt att tycka om. Det finns de som känner oss och menar att vi är ganska lika och för att facilitera sammanblandning tycker vi att det är enklare att skapa en gemensam blogg istället för två olika

Share

Monday, April 24, 2006

Lunchbekymmer

Idag åt jag lunch med min fru och yngsta son, efter att vi hade varit på babysim . Lunchstället som är ett av våra stamhak har ett problem. Det tar alltid en evig tid att få sin mat. Idag tog det 35 minuter att skaffa fram en dagens (Pasta Carbonara) och en pastasallad med kyckling och curry. Gott, ja visst, men alla som vet hur trevlig jag blir om jag inte får mat när jag behöver det, inser att stämningen kring bordet blev något ansträngd. Den blev inte bättre av att servitrisen tittade argt på mig när jag gick in och undrade var maten hade blivit av efter 20 minuter och att hon sedan slängde ner tallrikarna framför oss utan en ursäkt eller en kommentar om att vi hade fått vänta en kvart senare.

Kvalitetshandläggaren i mig började naturligtvis att fundera kring kvalitet och vad som krävs för att en kund, intressent, student eller what ever ska bli nöjd. Räcker det med att den vara/tjänst/utbildning som man levererar är av högsta kvalitet eller måste man också väga in andra aspekter som på tidpunkten för leveransen och på vilket sätt den levereras? En försenad lunch är nästan alltid en misslyckad lunch. (Även om en lunch med fru och barn i Stockholms första vårsol aldrig kan bli misslyckad.)

I lärarutbildningarna diskuteras det ständigt dels vilka kunskaper/färdigheter som studenterna ska få, dels när i utbildningen de olika delarna ska in. Jag tror att den här diskussionen är viktigare än vad vi som har ansvaret för dessa utbildningar tror. Studenten blir inte nöjd med utbildningen oavsett hur väl slutprodukten är uttänkt om inte vägen dit matchar studentens förväntningar och behov. Om inte högskolorna blir bättre på att tillgodose studenternas önskemål om när i utbildningen de vill tillgodogöra sig utbildningens olika delar kommer vi aldrig att få en omtyckt lärarutbildning.

Problemet kan också sammanfattas av det replikskifte som min fru snappade upp när hon var inne och hämtade våra kaffe latte, mellan en annan servitris och en kund som inte kunde få den mat hon tidigare hade beställt:
- Tyvärr chevren är slut, men den kommer i eftermiddag. (Servitrisen)
- Vad hjälper det mig? (Kunden)

Andra bloggar om: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Google
Bloggtoppen.se Reggad på Commo.se BlogRankers.com